سفارش تبلیغ
صبا ویژن

میراب نوشت
 
20 گیگابایت هاست رایگان با قول امکانات همراه با دامنه رایگان و سی پنل و کلی چیزای دیگه مخصوص شما

محل درج آگهی و تبلیغات
 
نوشته شده در تاریخ سه شنبه 91/1/22 توسط میراب عطش

در مطلب قبلی به تنوع ساختاری شبکه های ماهواره ای که آسمان ایران را پوشش میدهند پرداختیم و اکنون قصد داریم اختصاصا و اختصارا شبکه های فارسی زبان ماهواره ای را مورد کنکاش قرار دهیم.

 

تقریبا اواسط دهه هفتاد بود که به یمن دستگاههای نه چندان پیچیده ای با عنوان تجهیزات دریافت دیجیتال امواج ماهواره ای ، اولین شبکه فارسی زبان از سوی ایرانیان! لوس آنجلس نشین اقدام به پخش برنامه نمود. اولین برنامه های این شبکه اغلب ساختاری استودیویی داشت که مجری مربوطه در پشت میزی نشسته و فقط حرف میزد و البته در چند نوبت برای جلوگیری از خستگی تماشاگر اقدام به پخش موسیقی که تماما در فرهنگ ایران اسلامی حرام بود، میکردند. پس از گذشت مدتی این شبکه به سوی پخش فیلمهای مبتذل قبل از انقلاب و شوهای قدیمی نمود و البته پای تبلیغات اقلام مصرفی که اکثرا هم حول محور زنان می چرخید آغاز شد و فردی بنام شبخیز گرداننده این شبکه بود.

مجری اقتصادی اولین شبکه فارسی زبان 

هنوز چندی از افتتاح این شبکه نگذشته بود که سایرین هم وارد این بازار شدند و اغلب بدون کوچکترین اطلاعی از نحوه برنامه سازی و فقط برای مطرح کردن خویش شبکه ای افتتاح کرده و اگر پول کافی و یا لابی قدرتمندی در بین دشمنان ایران و تولید کنندگان محصولات آنچنانی داشتند به کار خود ادامه میدادند و در غیر اینصورت پس از مدتی شبکه داری! یا کلاهبرداری کرده و یا ورشکست میشدند و نهایتا مجبور به بستن شبکه خود میگردیدند.

 

روبرت مرداخ سلطان صهیونیست رسانه ای دنیا

در این میان تعدادی از افراد نه چندان مطرح با ایجاد شبکه های برانداز، با سخن پراکنی در مورد نظام جمهوری اسلامی و ایجاد شایعات گوناگون برای خود نان و آبی ! ایجاد کرده و کم کم خودشان هم باورشان شد سری در میان سرها هستند! این داستان ادامه داشت تا اینکه شرکت های زیر مجموعه روبرت مرداخ غول صهیونیست رسانه ای دنیا که بسیاری از بنگاههای خبر پراکنی و شبکه های پر آوازه ای چون فاکس و همچنین کمپانی های فیلمسازی چون برادران وارنر و شرکت های اینترنتی همچون ای او ال AOLدر تملک وی میباشند بنا به نیاز آن روز دنیای غرب مبنی بر مبارزه با تفکر و تعصب اسلامی و ایرانی فارسی زبانان ( فراموش نکنیم نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی در جلسه ای به بوش پسر اذعان میکند برای حکومت بر ایرانیان باید تعصب آنها را تنزل بخشیم ) اقدام به افتتاح شبکه فارسی وان نموده و برای اولین بار از یک شبکه ماهواره ای سریالهای اشاعه دهنده بی بند و باری با دوبله فارسی پخش شد و به حدی این شبکه اثر گذار بود که در بسیاری از محافل از محاسن شخصیت های این سریالها نام برده میشد و " سالوادور " یکی از این شخصیت ها بود که حتی در مجلات داخلی در موردش نقدها نوشته شد. تنها موضوعی که در این سریالها به چشم میخورد تعریف داستانی در مورد خیانت همسران به یکدیگر در قالبی بسیار جالب و اثر گذار بود و تماشاگر را با خود همراه مینمود بصورتی که حتی به دنبال یافتن دلیل برای خیانت یک زن به شوهرش بوده و این عمل را که جزو گناهان کبیره است را تایید میکرد و حتی برای شخصیت فوق ، دلسوزی مینمود.

 

بعد از موفقیت ! شبکه فارسی وان سایرین هم از راه رسیده و فارسی 2 ، 3و ... همچنین شبکه من و تو1 ، 2 و .. هم وارد گود شدند که ساختاری شبیه به یکدیگر دارند.

به جز این شبکه ها چند شبکه حرفه ای دیگر هم وجود دارد که شاید ایرانیان عزیز در طول اتفاقات پس از انتخابات نام این ها را مکررا شنیده اند : بی بی سی فارسی BBC perrsian و وی او ای VOA یا همان وویس اف امریکا که به فارسی " صدای امریکا" ترجمه میشود و هر دو شبکه بنابه ساختار دولتی خود ( اولی بنگاه خبر پراکنی دولتی بریتانیا و دومی صدای رسمی دولت امریکا میباشند) حرفها و تصمیمات دولت مطبوع خود را منتشر میکنند. برای اولین بار بود که شبکه بی بی سی پرشین اقدام به پخش نوعی تازه از خبر نمود بدین گونه که خود خبر شاید به اندازه یک خط بود اما بیش از نیم ساعت به تحلیل آن خبر می پرداخت در بین این تحلیل از غلو خبر تا تغییر معانیش آنگونه که اهداف شبکه می طلبد اقدام میکردند و همین تحلیل ها بود که از شکست رقیبی در انتخابات با عنوان یک دروغ بزرگ و تعویض آرا سخن به میان آمده و باعث اتفاقات بعدی شدند.

البته این را هم بیان کنم که همین نوع ساختار خبری باعث شد تا در کلاسهای آموزش خبرنگاری و دانشکده ها که بیشتر بصورت سنتی به خبرنگاران آموزش داده میشد تغییراتی انجام و اکنون شاهد هستیم در اکثر بخش های خبر صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران هم روش های تحلیل خبر البته از نوع سالم آن در جریان است و این موضوع باعث افزایش شعور سیاسی و اجتماعی مخاطب خواهد شد. موضوع شبکه های ماهواره ای فارسی زبان به اینجا ختم نمی شود و در مطلب بعدی در مورد پدیده هایی بنام " هخا" ، " ما هستیم " ، " پرشین تون " و ... اشاره خواهیم نمود . منتظر پست بعدی وبلاگ میراب عطش باشید و در این میان با بیان نقطه نظرات و پیشنهادها و انتقادات خود ما را برای بیان هرچه بهتر موضوع یاری فرمایید.



.: Weblog Themes By Rokh Nama :.


تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : lمیراب عطش